Sabtu, Julai 07, 2012

:: How I Met Mr Fiance (Part I) ::

Posted by wOrkshOp gUrLz at 4:29 PG

Assalamualaikum...








Syukur Alhamdulillah masih hidup hingga saat ni. Terlalu banyak nikmat kehidupan yang Allah beri dalam hidupku, lalu nikmat mane lagi yang aku nak dustakan. Rasa insaf akan dosa sebab aku hanya meminjam bumi yang sememangnye milik Allah. Bersyukurla wahidah, bersyukur..


Hurmmm.. aku bagitau nama aku, hish tak takut ke? btw, takde ape lagi yang ditakutkan, even sepanjang blog ni dibuka, xde skalipun aku reveal nama aku melainkan disamarkan. Eh, sbenarnya mood aku sudah datang, so rasa macam nak cite pasal incik tunang. Errmmm, macam mane aku bule kenal dia yea.. Ramai jugak kawan-kawan yang duk tanya soalan yang sama macam ni. Maklumla, aku tak pernah pulak heboh2 ade pakwe ke ape ke, tetibe dengar dah nak bertunang. Saje je buat surprise yea kawan2.


Muhammad Izwan Ismail, mengenali dia taklah lama mane. Ahhh, kenal yg dulu2 pun lama jugak, tapi ending tak kemana. Jadinya rasa serik tuh masih ada. Kalu ade yang kata aku terlalu terburu-buru. Meh sini aku nak kabar, kalu ade seorang lelaki yang gentleman datang jumpa mak ayah meminang anda terus, plus punyai peribadi yang baik, rasa2 bule cair x? Kalu x, mungkin aku ni jenis wanita tipikal zaman dulu kot..tuh yang bule cair kan...haha.. Ok, let started how i meet him..



Pertemuan Pertama (1/1/2012)


Mase tuh iefa bertunang, as her bff, surelah aku nyibuk2 kan.. Dalam duk sibuk pandang iefa make up, sempat lagi minah ni cakap yang cousin dia yg dah lama dia nak kenalkan kat aku ade dekat majlis dia ni. Oh yaa, FYI, iefa memang da lame niat nak kenalkan aku dengan one of cousin dia since peristiwa heart broken aku dulu2. Kriteria dia harusla memenuhi ape yang aku listkan pada dia. haha.. Aku kan punya cita-cita untuk mencari seorang mukmin yang mampu menjadi imamku satu masa nanti. Teringat satu pujangga yang aku simpan kemas dalam catatanku. Yea, seperti inilah insan yang ku cari, insyaAllah.


"Aku ingin mencari cinta sejati yg boleh membawa aku ke jalan Ilahi.Aku ingin menjadi makmum kepada seorang imam.Aku ingin menjadi sayap kiri kepada seorang khalifah.Aku ingin menjadi seorang pendengar kepada seorang da'ie.Aku ingin menjadi seorang mujahidah kepada seorang mujahid.Aku ingin memberikan cintaku kepada seorang insan yg mencintai Allah lebih dari segalanya"


Back to the story, mase tuh dayang angkat dulang takde, so kami bff dia ni pun bertugasla. That time still tak nampak dia lagi, first time aku nampak dia, mase nak amek makanan nak makan. Aku sorang-sorang je mase tuh. Yelah, aku kalu lapar mane nak pikir orang lain, tambah-tambah aku jenis tak kisah kalu duk sorang-sorang. Dijadikan cerita, masa nak duduk tu, ade seorang lelaki pakai tshirt biru, berkaca mata. Zaaasss, mata aku terpanah [dalam hati duk komen, perghhh mamat ni ensem gak ek..teeheeee]. Masa tuh, aku ingat lagi, ayat pertama yang terkuar dari otak aku mase nampak dia tu.




"Eh, ni ke jodoh aku yea"

Ko takyah nak mengada-ngada yea wahidah, kau bajet kau ni irma hasmie ke? tapi serius beb, memang tuh yang terlintas dalam otak dan hati aku mase tu. Eh, selama aku berkawan bertahun2 dengan orang lain, tak pernah pulak aku rasa macam ni ok. Siap ade rasa yang dorang tuh bukan untuk aku lagi. See, dorang memang bukan tuk aku pun..



Aku pun makanla sambil bersandar dekat tiang yang dekat dengan dapur. Otak duk pkir, mana pulak kawan-kawan aku yang lain pi ni.. Cisss, yang lain-lain tu lemah gemalai, so perjalanan nak makan mereka agak slow. Aku kan jenis selamba je, so mase makan tu sebenarnye dia pun duk bersandar sebelah aku.. Tapi jaraknye agak jauh yea kawan-kawan. Hati duk bunyi dug dag dug dag tapi still den control macho..hahaha. 


Tetibe, ade sorang budak ni datang dekat si dia ni. Nampak macam sangat rapat, macam ayah ngan anak. Alah, si dia bukanla muka seperti kanak-kanak hinggakan aku takleh nak assume kalau-kalau dia sebenarnya suami orang. Lihat di sini, sempat kan aku berpikir macam2 walhal bukan aku tahu pun sape dia tuh. Sangat gatal kau kan wahidah. ~~ PEACEEE~~~


Setel cik iefa dengan bff makan, kami duk berkumpul tuk berborak before sesi bergambar. Masa tuh, aku da alih tempat duk sebelah eifa which is setentang dengan dia. Dalam hati da tak heran da sebab duk ingat dia suami orang. Helo, tak mainla suami orang, kalu bule elak, insyaAllah dielakkan.. Then, iefa duk bisik dialah sebenarnya cousin yang dah lama nak dikenalkan.. Soalan pertama yang kuar dari mulut aku mase tuh.


"Tuh bukan anak dia ke tuh" aku tanya 

"Oii, anak buah diala" iefa jawab


Yess, aku ada chance.. tapikan masa tuh, bff lain yang nampak macam sedikit excited. So, atas dasar rasa rendah diri atas kekurangan diri. Konon-konon aku beralahla.. Dalam hati, getar jantung taknak stop woo.. ***blushing***
Masa nak balik tu, bule tak bff ni pi pedajal aku dengan panggil si dia kuar. Aku pulak mase tuh memang low confident sangat2 sebab bff aku cantik, mana mungkin izwan tu pandang aku kot. Aku pun berlalu pegi tinggalkan depa sambil depa duk panggil2 nama aku. Oh, memalukan diri sendiri sekali lagi, tak mungkin kot. Baru nak heal kot mase tuh..






NEXT EPISOD


Seminggu lepas tuh, izwan add aku kat facebook. Secara positif, aku duk pikir dia dah add facebook bff yang lain-lain skali. Hampir tiga bulan kami berkawan thru facebook sebelum kami berjumpa tuk pertemuan kedua. Kebetulan masa tuh, along kawen dan esoknye aku bakal menjadi tetamu Allah [oh akan ade entry tentang tanah suci satu masa nanti, insyaAllah]. Untuk melakukan umrah, persiapan harusla ada dan lengkap yea. Mase tu, aku memang terlalu banyak kekangan masa. Tak sempat nak belajar, jadinya aku banyak bertanya pada orang-orang sekeliling termasukla dia. 


Aku beri buku soal jawab umrah kat dia mintak tolong baca dan terangkan sebab aku memang terlalu busy, plus he willing to help me, Alhamdulillah. Thanks to him. Bermula situlah kami bertukar number telefon tapi kami hanya mesej je yea kawan-kawan. Itu pun kadang-kadang je bile penting. Dipendekkan cerita, dia hadir mase along kawen. Helo, dia keje penang ok, kome rasa aku tacink tak kalu ade orang sudi datang jauh-jauh macam tuh. Mak terharu nak...hehehe...


OK, setakat ni dahulu yea.. pertemuan kedua akan distory nanti, kalu compile sekali, nanti muntah den nak scroll ke bwh..hehehe..


0 comments:

 

~Workshopgurlz~ Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea